Zajęcia regionalne
Fundacja Aktywnej Rehabilitacji rozpoczęła działania w ramach specjalistycznego projektu skierowany do dzieci i młodzieży. Jednym z jego elementów jest organizacja zajęć o charakterze rehabilitacyjno-sportowym. Na tle szerokiej oferty zajęć dla dzieci niepełnosprawnych, FAR proponuje rzecz nietuzinkową: spotkania ukierunkowane na samodzielność i aktywność uczestników. Tu rodzice mogą zająć się sobą i swoimi problemami w trakcie zajęć przygotowanych specjalnie dla nich, zaś dzieci pozostawione pod opieką wykwalifikowanej kadry rozwijają swoją potrzebę działania, samodzielności i odrębności.
Zajęcia odbywają się w formie gier i zabaw ruchowych. W trakcie zabawy dzieci ćwiczą:
- współzawodnictwo (z poszanowaniem zasad fair-play);
- współpracę w grupie;
- koordynację ruchową, szybkość, siłę, gibkość i wytrzymałość;
- utrzymywanie prawidłowej postawy ciała;
- integracje z rówieśnikami
Metodyka zajęć została dobrana w taki sposób, aby jak najefektywniej prowadzić do zaplanowanych rezultatów. Z punktu widzenia ogólno wychowawczego gry i zabawy ruchowe są znakomitym bodźcem do podjęcia aktywności także w innych dziedzinach, znany jest także ich dobroczynny wpływ na sferę psychiczną człowieka, także małego.
Pracę z dzieckiem prowadzimy w trzech etapach: odznaczają się różnym stopniem trudności związanym z wiekiem i możliwościami psychofizycznymi dziecka.
Tematyka zajęć jest urozmaicona i zmienia się w ciągu roku. W całej Polsce obowiązuje jednak ta sama podstawa programowa, która gwarantuje osiągnięcie zamierzonych celów.
Co daje dzieciom udział w zajęciach?
- usprawnianie fizyczne: kompensacja różnego rodzaju braków i uszkodzeń narządu ruchu, rozwijanie sprawności fizycznej, profilaktyka i korekta wad postawy;
- naukę i doskonalenie techniki jazdy na wózku (pokonywanie barier architektonicznych);
- zwiększenie samodzielności oraz poczucia własnych możliwości;
- kształtowanie wartościowych postaw społecznych: przyzwyczajanie do działania w zespole, naukę przestrzegania przepisów i zasad, naukę wchodzenia w role wymagające różnych cech np. sędzia w grze – sprawiedliwy i bezstronny lub uczestnik gry – zdyscyplinowany i podporządkowany interesom grupy;
- kształtowanie poprzez zabawę cech sprzyjających osiąganiu odpowiednich wyników w nauce: uwaga, pamięć, orientacja, spostrzegawczość, refleks itp.;
- nawiązywanie kontaktów i więzi z rówieśnikami,
- odprężenie, dobrą zabawę.
Co daje rodzicom udział w zajęciach?
- wiedzę na temat parametrów doboru odpowiedniego dla dziecka sprzętu ortopedycznego,
- naukę asekuracji dziecka podczas zajęć techniki jazdy,
- zwiększenie własnego poczucia bezpieczeństwa – jestem bardziej świadomy problematyki związanej z niepełnosprawnością mojego dziecka (udział w wykładach o następstwach przepukliny oponowo-rdzeniowej, odleżynach, urologii, diecie)
- wskazanie rozwiązań związanych z dostosowaniem mieszkania, domu i jego najbliższego otoczenia, z wyborem szkoły, wyborem specjalisty, zaznajomienie się z prawami przysługującymi osobom niepełnosprawnym,
- możliwość wymiany doświadczeń z innymi rodzicami,
- poczucie przynależności do grupy,
- wspólny cel działania,
- poczucie sprawczości,
- nabycie umiejętności dostrzegania potencjału swojego dziecka, które może stać się samodzielne,
- kontynuację i przeniesienie na domowy grunt umiejętności nabytych przez dziecko podczas zajęć regionalnych lub szkoleń weekendowych,
- zrozumienie, że dziecko jest indywidualną jednostką, która ma prawo do autonomii, samodzielności i realizowania się.
Przykładowe tematy zajęć dla dzieci i rodziców:
l.p | DZIECI | RODZICE |
1 | Technika jazdy na wózku testy | WÓZEK - sprzęt (zajęcia na wózkach) |
2 | ZAJĘCIA W PLENERZE – podchody, cross | WÓZEK -asekuracja, plener (zajęcia na wózkach) |
3 | Trening ogólno usprawniający | UROLOGIA + HIGIENA |
4 | Gry i zabawy: BOCCIA, UNIHOKEJ, SPRINT, SLALOM, PIŁKA, DART | DIETA |
5 | TURNIEJ gier zespołowych/GRA TERENOWA | ODLEŻYNY – aspekty medyczne |
6 | TANIEC INTEGRACYJNY | PRAWO – dofinansowania |
7 | Samodzielność i samoobsługa – przesiadanie się, ubieranie, posiłki itp. | Przepuklina Oponowo Rdzeniowa – następstwa |
8 | SPOTKANIE ŚWIATECZNE | ADAPTACJA PRZESTRZENNA |
9 | SPOTKANIE KARNAWAŁOWE | EDUKACJA |
10 | Zawody – Wspólne uczestnictwo dzieci i rodziców w współzawodnictwie. |
Projekt finansowany ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych
Wybierz województwo: | |
dolnośląskie | kujawsko-pom. |
lubelskie | lubuskie |
łódzkie | małopolskie |
mazowieckie | opolskie |
podkarpackie | podlaskie |
pomorskie | śląskie |
świętokrzyskie | warmińsko-maz. |
wielkopolskie | zachodniopom. |
Projekt MOBILITY
– Twoje auto dostosowane do potrzeb
związanych z niepełnosprawnością
Z ogromną przyjemnością informujemy,
że uruchomiony już został Projekt
MOBILITY, będący efektem współpracy
Toyota Motor Poland (TMPL) oraz
Fundacji Aktywnej Rehabilitacji „FAR”,
którego celem jest zapewnienie osobom
z niepełnosprawnością ruchową
dostępu do indywidualnie
dostosowanych samochodów...
1% za 0%.......
Utwórz SUBKONTO w Fundacji Aktywnej
Rehabilitacji FAR i zbieraj środki na swoją
rehabilitację. Subkonto można założyć
on-line: https://platformafar.pl/rejestracja
Przetwarzamy Twoje dane zgodnie z RODO Szczegółowe informacje znajdziesz tutaj ![]() ![]() |
Inspektor Ochrony Danych
Osobowych FAR
Szczegółowe informacje
Poradniki FAR – seria wydawnicza poświęcona najważniejszym problemom utrudniającym osobom poruszającym się na wózkach powrót do aktywnego życia. Zapraszamy do czytania »