- Strona główna
- Szkolenia
Szkolenia
Szkolenia z zakresu dostępności w ramach odpłatnej działalności
Fundacja Aktywnej Rehabilitacji realizuje szkolenia z zakresu dostępności w ramach odpłatnej działalności, co oznacza, że uzyskane środki finansowe przeznaczane są na działalność statutową organizacji, w szczególności na prowadzenie zadań związanych z bezpośrednim wsparciem osób z niepełnosprawnościami.
Do każdego Podmiotu podchodzimy indywidualnie – szczegółowy zakres oraz forma szkolenia ustalone zostaną na podstawie rozpoznania potrzeb.
Każde ze szkoleń rozpoczynamy:
- Przedstawieniem potrzeb w obszarze dostępności, łączących się z poszczególnymi rodzajami niepełnosprawności;
- Warsztatami – doświadczenie niepełnosprawności;
- Panelem dyskusyjnym – omówieniu tematu i zakresu szkolenia na podstawie wniosków i odczuć z warsztatu doświadczania niepełnosprawności.
Każde szkolenie prowadzone jest przez minimum 2 osobowy zespół trenerów, z czego jeden z nich będzie osobą z niepełnoprawnością w stopniu znacznym, dzięki czemu przekaz szkolenia jest pełniejszy i bardziej wiarygodny dla uczestników. Faktyczna liczba prowadzących szkolenie uzależniona będzie od wielkości grupy i tematu szkolenia. Ponadto w zespole trenerów znajdą się osoby z różną niepełnosprawnością, co pozwoli uczestnikom, dzięki zadawaniu pytań oraz interakcji zapoznać się z tematyką szkolenia z praktycznej perspektywy indywidualnego i społecznego funkcjonowania osób o zróżnicowanych potrzebach.
Szkolenie może zostać przeprowadzone w formie bezpośredniej w siedzibie podmiotu, w sali, którą zapewni organizator lub on-line. Każdorazowo forma uzależniona będzie od preferencji Podmiotu.
Poniższe tematy i program szkoleń stanowią ogólną propozycję, gdyż ostateczna wersja dostosowana zostanie do potrzeb Podmiotu oraz złożonego zamówienia.
TEMATYKA SZKOLEŃ REALIZOWANYCH PRZEZ FUNDACJĘ AKTYWNEJ REHABILITACJI:
1. Savoir-vivre i komunikacja z osobami ze szczególnymi potrzebami.
Celem szkolenia jest nabycie umiejętności właściwego podejścia do osób ze szczególnymi potrzebami oraz zwiększenie świadomości w zakresie pracy z osobą z niepełnoprawnością.
Czas trwania: 8 godzin
Koszt szkolenia: ustalamy indywidualnie
Moduł I Podział niepełnosprawności – klasyfikacja:
- osoby z niepełnosprawnością ruchu i osoby mające trudności w poruszaniu się, w tym poruszające się na wózkach;
- osoby z niepełnosprawnością wzroku i osoby mające trudności w widzeniu;
- osoby z niepełnosprawnością słuchu i osoby z trudnościami w widzeniu;
- osoby z trudnościami w komunikowaniu się;
- osoby z niepełnosprawnością intelektualną;
- osoby ze spektrum autyzmu;
- osoby doświadczające trudności w funkcjonowaniu ze względu na wiek lub inne okoliczności.
Moduł II Nawiązywanie kontaktu, komunikacja i budowanie relacji z osobami ze szczególnymi potrzebami:
- wprowadzenie do komunikacji z osobami o szczególnych potrzebach;
- przeciwdziałanie stereotypom – budowanie postawy akceptacji i przestrzegania zasad komunikacji z osobami ze szczególnymi potrzebami;
- specyfika komunikacji z osobami ze szczególnymi potrzebami;
- motywacja do przestrzegania zasad komunikacji z osobami ze szczególnymi potrzebami;
- atmosfera komunikacji z osobami ze szczególnymi potrzebami;
- komunikaty werbalne i niewerbalne;
- bariery komunikacyjne;
- efektywne metody komunikacji z osobami ze szczególnymi potrzebami, w tym z osobami z niepełnosprawnością zróżnicowanym podłożu i zakresie potrzeb;
- alternatywne kanały i metody komunikacji;
- zastosowanie urządzeń technicznych wspomagających komunikację;
- znaczenie fizycznego, poznawczego i psychospołecznego wymiaru niepełnosprawności w nawiązaniu kontaktu i wzajemnej relacji „Asertywne pomaganie”, czy „Oczekiwanie na prośbę o wsparcie”?
- praktyczne porady dotyczące relacji z osobami z niepełnosprawnościami.
2. Świadczenie usług i obsługa osób ze szczególnymi potrzebami
Czas trwania: 8 godzin
Koszt szkolenia: ustalamy indywidualnie
Moduł I Ogólne i szczegółowe zasady obsługi osób ze szczególnymi potrzebami:
- w zakresie obsługi osób z niepełnosprawnością ruchu i osób mających trudności w poruszaniu się, w tym poruszających się na wózkach;
- w zakresie obsługi osób z niepełnosprawnością wzroku i osób mających trudności w widzeniu;
- w zakresie obsługi osób z niepełnosprawnością słuchu i osób z trudnościami w widzeniu;
- w zakresie obsługi osób z trudnościami w komunikowaniu się;
- w zakresie obsługi osób osoby z niepełnosprawnością intelektualną;
- w zakresie obsługi osób osoby ze spektrum autyzmu;
- w zakresie obsługi osób osoby doświadczających trudności w funkcjonowaniu ze względu na wiek lub inne okoliczności.
Moduł II Praktyczna umiejętność tworzenia zasad obsługi osób ze szczególnymi potrzebami:
- nawiązywanie kontaktu oraz podejmowanie inicjatywy w relacji z klientem z niepełnosprawnością;
- świadczenie usług na rzecz osób z niepełnosprawnościami z zachowaniem zasad podmiotowości i efektywnej komunikacji;
- postępowanie w sytuacjach trudnych i kryzysowych;
- jak przeprowadzić diagnozę podmiotu pod kątem potrzeb związanych z przygotowaniem procedur;
- zasady przygotowania procedur z uwzględnieniem rodzaju świadczonych usług oraz charakterystyki podmiotu;
- wdrażanie procedury w Podmiocie;
- dowiesz się na co zwrócić uwagę podczas pierwszego kontaktu z osobą z niepełnosprawnością.
3. Szkolenie z zakresu aktywizacji zawodowej – zatrudnienie osób z niepełnosprawnością.
Czas trwania: 8 godzin
Koszt szkolenia: ustalamy indywidualnie
Moduł I – Pracownicy z niepełnosprawnością
- przepisy regulujące zagadnienia zatrudniania osób z niepełnosprawnością: kodeks pracy z ustawą o rehabilitacji i zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (omówienie najważniejszych zmian i ich perspektyw);
- instytucje orzekające o rodzaju i stopniu niepełnosprawności – zasady przyznawania stopni niepełnosprawności;
- rodzaje i stopnie niepełnosprawności;
- dostępny dla kandydatów z niepełnosprawnością proces rekrutacyjny;
- umowa o pracę z osobą z niepełnosprawnością;
- czas pracy, przerwa w pracy, urlop pracownika z niepełnosprawnością;
- oddelegowanie pracownika z niepełnosprawnością na pobyt na turnusie rehabilitacyjnym.
Moduł II – Instrumenty aktywizacji zawodowej osób z niepełnosprawnością:
- wsparcie pracodawców zatrudniających osoby z niepełnosprawnością: dofinansowanie do wynagrodzenia osób z niepełnosprawnością, zwrot kosztów z adaptacji i wyposażenia stanowiska pracy, szkolenia pracowników z niepełnosprawnością refundowane ze środków PFRON, SODIR;
- działania powadzone przez publiczne i niepubliczne agencje zatrudnienia, jak np. FAR, programy aktywizacji zawodowej z instrumentami takimi jak praktyki, szkolenia i staże zawodowe oraz wsparcie trenera pracy.
Moduł III – Rozliczanie z PFRON
- Przedsiębiorstwa zatrudniające na etat 25 osób i powyżej (warunki otrzymania dofinansowań
- Definicja wskaźnika 6% i naliczanie wpłat na PFRON oraz karnych odsetek
- Wielkość dofinansowań, o jakie może ubiegać się pracodawca w związku z zatrudnieniem pracownika z niepełnosprawnością
- Proces rejestracji firmy w systemie SODIR PFRON oraz obowiązki związane ze sprawozdawczością pracodawcy do PFRON
- Niezbędne dokumenty do ubiegania się o dofinansowanie z PFRON.
4. Dostępność cyfrowa – szkolenie z kompetencji cyfrowych
Celem szkolenia jest przedstawienie prawnych aspektów dostępności stron internetowych oraz aplikacji mobilnych, z których mogą wygodnie korzystać osoby z różnymi niepełnosprawnościami np. wzroku, słuchu, ruchu, ale też z niepełnosprawnością intelektualną i trudnościami poznawczymi.
Czas trwania: 6 godzin
Koszt szkolenia: ustalamy indywidualnie
Moduł I – Wprowadzenie do dostępności cyfrowej
- Podstawowe założenia
- Wymagania w zakresie zapewnienia dostępności
- Deklaracja dostępności
Moduł II – Zastosowanie dostępności w praktyce
- Dostępna strona internetowa
- Dostępne grafiki, filmy, treści
- Dostępne dokumenty
- Ocena dostępności stron – narzędzia
- Zarządzanie dostępnością cyfrową
W przypadku zainteresowania monitoringiem dostępności, audytami czy też szkoleniami, zapraszamy do bezpośredniego kontaktu z Panem Rafałem Kwapulińskim, specjalistą do spraw dostępności, tel. 509 447 060, e-mail: dostepnosc@far.org.pl.